Om mig

Mitt foto
Jag är en glad hobbypysslare i mina bästa år. Har mycket krämpor i min kropp som gör att jag måste ta det lugnt.Jag bor på en ö i Göteborgs norra skärgård med man och katt. Har två vuxna barn. Håller mycket på med hobby och hantverk när kroppen så tillåter. Tillverkar tittskåp och miniatyrer, stickar, virkar, nunotovar, nåltovar och gör vintagekort. Fotograferar mycket.

tisdag 14 augusti 2012

G-P:s nätupplaga 14 augusti


G-P:s nätupplaga 14 augusti


Rådjur korsade farleden: "Aldrig sett något liknande"

Ett rådjur med sikte på Rörö överraskade sommarseglare på måndagskvällen.
Maria Stjernfeldt, Dick Johansson och deras två söner var på måndagskvällen på hemfärd efter en tur med båten. De seglade stillsamt fram mellan Rörö och Sälö när de plötsligt såg någonting ovanligt röra sig i vattnet.
- Vi brukar se både tumlare och sälar, det finns gott om djur där ute. Men det här var någonting annat, berättar Maria Stjernfeldt.
När båten kom närmare kunde de se att det var ett rådjur som var ute och simmade i kvällssolen. Fem, sex kilometer från fastlandet.
- Den hade horn och grejer, det såg riktigt roligt ut, säger Maria.
Rådjuret var, enligt paret, på väg i riktning från fastlandet och med stadigt sikte på Rörö. En sträcka på dryga sju kilometer. Dick, uppvuxen på Knippla och seglare i hela sitt liv, säger sig aldrig ha sett någonting liknande.
- Först funderade vi på om vi skulle försöka hjälpa djuret. Men den verkade simma på i god vigör och hade redan korsat farleden och gjort huvuddelen av sin simtur. Så vi lät den hållas, berättar han.
Paret uppskattar att rådjuret då var en dryg kilometer från Rörö.
- Det är ju en stor, grön ö. Så där kan den nog klara sig en stund, kohttp://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1035162-radjur-korsade-farleden-aldrig-sett-nagot-liknande-nstaterar Dick Johansson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar