Om mig

Mitt foto
Jag är en glad hobbypysslare i mina bästa år. Har mycket krämpor i min kropp som gör att jag måste ta det lugnt.Jag bor på en ö i Göteborgs norra skärgård med man och katt. Har två vuxna barn. Håller mycket på med hobby och hantverk när kroppen så tillåter. Tillverkar tittskåp och miniatyrer, stickar, virkar, nunotovar, nåltovar och gör vintagekort. Fotograferar mycket.

fredag 10 augusti 2012

Dagen efter.....

Idag är dagen efter vår senaste Mindfulnesspromenad.Jag känner bara en stor tacksamhet att jag fått privilegiet att bo på denna vackra ö, och att Lena Holmander http://kursvaletgoteborg.blogspot.se/invigt mig i Mindfulnessens sätt att se på livet. Jag tänker på alla människor, flera som jag med smärtproblematik, de som har ett negativt sinne och går omkring och är arga på både sig själva och sin omgivning, och förresten alla andra också. Så många som jag tror skulle må bra av att ta sig en titt på Mindfulness. 








Vårt rofyllda och vackra naturreservat är ju en lisa för själen i sig, men att Lena använder denna plats för sina promenader gör ju att man kombinerar att vara Medveten här och nu, med att njuta stillheten.
Jag tar gärna chansen att ta en rofylld promenad med öppna sinnen så fort kroppen tillåter. Att låta flera av sina sinnen ta del av promenaden är fantastiskt.
Att en stund fokusera på hörseln, att höra vågorna, fåglarna och vinden.
För att strax efter känna solen och vinden mot sina bara armar och axlar är underbart.
Lukten är nästa sinne som pockar på uppmärksamhet, hav, tång, kaprifol och den där speciella doften av varm Ljung, En och de andra krypväxterna som finns efter stigarna.
Lova att stanna upp, ta den där promenaden, även om kroppen inte tillåter att den blir så lång. Alldeles innan backen ner till Eet så finns där en fin bänk att sitta och njuta på. Då kan de andra sinnena få sitt.
Utsikten mot Ers vik, med Hyppeln i bakgrunden, Ers kullar med vackra grönskan framför och havet utåt väster med naturrservatets berg och grönska gör att man inte behöver ta sig längre än hit för att synen ska få sitt lystmäte mättat.
 Och så har vi då smaken, En kaffekorg med en god liten kaka, en flaska vatten och en frukt eller en flaska vin, ost och kex. Det bestämmer du själv.
Ta bara den där stunden för dig själv, njut, var medveten och må gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar