Om mig

Mitt foto
Jag är en glad hobbypysslare i mina bästa år. Har mycket krämpor i min kropp som gör att jag måste ta det lugnt.Jag bor på en ö i Göteborgs norra skärgård med man och katt. Har två vuxna barn. Håller mycket på med hobby och hantverk när kroppen så tillåter. Tillverkar tittskåp och miniatyrer, stickar, virkar, nunotovar, nåltovar och gör vintagekort. Fotograferar mycket.

torsdag 24 maj 2012

Idémötet 23/5 2012

Var på idémötet i hallen igår kväll. Det är ju inte så att det saknas idéer härifrån oss Röröbor, det är ju bara det att vi ska sälja in våra idéer i resten av komunen.
Vi satt i grupper och spånade om vad man ska göra för att få fler intresserade att dels flytta hit, men också hur vi ska få våra ungdomar att stanna kvar.
Tankar som kom upp var bl.a. 


* Kommunikationerna måste bli bättre. Man må ju diskutera vägbank/brofrågan, men det är ju nu vi måste göra något. Större färjor, förtur på Varholmen och fler snabbussar var några förslag.


* Boendefrågan måste lösas på många sätt. Bl.a bygg smålägenheter med skäliga hyror. Se till att VA-planen tas och frigör tomter. Ändra kösystemet så att alla kan köpa tomt. Kanske subventionerat boende för folk som vill pröva på.


* Få politiker från Rörö som för vår talan, oavsett partifärg.


*Få fler arbetstillfällen, dels i kommunen, men framförallt på Rörö. Kanske kunde någon kommunal verksamhet flytta hit.
Utbildningscenter.
Rehabcenter.
Ridskola.
Vandrarhem.
Stugby.
Sommarläger/vinterläger.
Seglarskola.
Idrottsläger


* Fler aktiviteter för barn/ungdom på ön. Vi har en fantastisk idrottsförening, stor idrottshall, fotbollsplan, tennisbana, boulebana och beachvollybollplan.


Detta var lite som jag hann att anteckna. Det kommer att bli ett uppföljningsmöte, när örådet sammanställt de idéer som kom fram igår, där vi ska gå vidare och tänka....hur ska detta kunna bli verklighet.


Men framförallt så måste vi försöka marknadsföra vår underbara ö som ett alternativ när familjer funderar på var de vill bo.


* Vår fina skola/dagis med jätteduktig personal, ej för stora grupper och fin skolmat.


Vår fina affär, med ett otrolig sortiment, öppen alla veckans dagar, postutlämning och framför allt väldigt serviceminded.


*Och vår fantastiska natur, som är en underbar, nära möjlighet att njuta av årstidernas skiftningar.


Tycker ni att jag låter överdrivet positiv? Men de nio år jag bott här på Rörö har gett mig så mycket,så jag vill så gärna att många fler får uppleva detta.


Vi måste öppna våra sinnen för förändringar som en klok man i min diskussionsgrupp sa igår.


Följ gärna bloggen och bli uppdaterad när jag gör nya inlägg och framförallt kommentera och kom med idéer.


                                                Hörs snart igen  Anne



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar