Om mig

Mitt foto
Jag är en glad hobbypysslare i mina bästa år. Har mycket krämpor i min kropp som gör att jag måste ta det lugnt.Jag bor på en ö i Göteborgs norra skärgård med man och katt. Har två vuxna barn. Håller mycket på med hobby och hantverk när kroppen så tillåter. Tillverkar tittskåp och miniatyrer, stickar, virkar, nunotovar, nåltovar och gör vintagekort. Fotograferar mycket.

söndag 17 mars 2013


NU vill jag bara säga en sak. VILL VI ATT ÖN SKA LEVA?
Vi måste vara öppna för förändringar. Jag bor i ett vitt gammalt skärgårdshus och tycker att det är vad som hör hemma i skärgården. Men om någon vill bygga ett annat slags hus, så får ju inte jag vara motståndare, för då byggs ju inte några andra hus. OCH VAD BETYDER DET? Att ingen som vill bo i ett annat slags hus flyttar hit. VAD GÖRA? Vi måste vara mer öppna för vad som händer på ön. Vi måste stå tillbaka med våra egna tankar om det inte är vad majoriteten vill. Vi måste låta nytänkare komma till tals. Annars sitter vi här om  några år som en 65+ö där ungdomarna håller sig ifrån. Snälla ni som läser detta, tänk efter vad ni vill med Rörö och vårt liv här ute. Jag har pratat med många av ungdomarna som härstammar från ön, och dom som härstammar till oss so valt att flytta hit i vuxen ålder. De vill många av dem leva sitt liv härrute, men inte till vilket pris som helst. Låt oss hjälpa våra ungdomar att låta vår skärgård vara en levande skärgård och ett ställe där man lever sida vid sida trots ålder ochursprung.

2 kommentarer:

  1. Så sant! Fast verkligheten är ju att det är få unga som har råd och möjlighet att bygga nytt. Hus som blir till salu går just till 60+ i allt större utsträckning.
    De barnfamiljer som väljer att flytta från ön gör det ofta på grund av logistiken. Det är svårt att få ihop livspusslet med två färjor som inte synkar.. Alternativt gles turlista som gör varje aktivitet onödigt tidskrävande. En annan sak - teckensnittet som du valt i ditt inlägg - är lite svårt att läsa tycker jag. :)

    SvaraRadera
  2. Teckensnittet ska jag försöka göra något åt men färgeturtätheten och de dyra husen är det sämre med. Vi får fortsätta kämpa för små billiga hyreslägenheter och bättre färgeturer och en bro mellan Hönö och Varholmen.

    SvaraRadera